Veterinärbesök

Ja nu har vi vart med Lukas till veterinären. Aldrig mer den djurkliniken alltså. Det var nog den sämsta jag sett (aldrig vart där tidigare), omodern osv. De som arbetade där var av den "äldre modellen" vilket inte behöver vara dåligt egentligen, men känns inte smo att kaniner var så mycket på schemat när de utbildade sig...
Men det värsta var veterinären som Lukas skulle till. Hon tittade inte ens på Lukas, drog bara över ryggen på honom för att känna om han var mager. Sedan tittade hon i munnen på honom och såg att han hade lite taggar på kindtänderna, men de var så små att de inte orsakade hans matproblem men att de behövdes ta bort ändå för att undvika problem i framtiden. Sedan gick hon....Utan att säga hejdå eller någonting, hons presenterade sig inte heller. Jaha vad hände med att han ätit dåligt de senaste dagarna och vart slö? Det kunde hon inte säga. Men hon tittade ju inte ens något på honom. Lyssnade inte ens när jag sa att han vart lite snorig och frågade om det kunde ha med saken att göra.
Ska ge honom critical care iallafall, eftersom han kommit igång med ätandet något så förhoppningsvis får det igång magen igen. Nu äter han igen och är pigg, så avvaktar och ser vad som blir. Ska beställa en annan tid, förmodligen på blå stjärnan i skara där han var för ett år sedan, och be dom slipa tänderna. Tänker inte lämna Lukas hos den kliniken vi var på idag, känns som de kommer söva honom till döds då eller något.. Veterinären sa tillochmd att de inte gärna sövde kaniner för att det finns risk att de dör, det säger ganska mycket tycker jag eftersom de veterinärer jag träffat hittills säger att det inte är någon fara. Känns som att den kliniken inte hade någon kunskap alls. Lukas har vart sövd två gånger tidigare utan problem, första gången var han bara fyra månader dessutom.

När jag ringde för att beställa tid så tyckte dom att jag kunde komma NÄSTA vecka, detta sa dom när han inte åt alls och var jättetrött. Han hade ju dött på en vecka...sjukt.

Kommentarer
Postat av: Mandy

Hej!



Hamnade på din blogg av en slump. Vad söta dina herrar är. Undrar vilken djurklinik du varit. bara för att undvika den. Har själv flyttat nära skara och är på jakt efter en kunnig kaninveternär. Känner ett fåtal i Göteborg men ingen här. Sara Lundström hos BS i Skara har tyvärr slutat men Marte Rodahl finns nog kvar. Annars känner jag ingen här, tråkigt.



Var det kanske Skövde Djurklinik du har gjort så dåliga erfarenheter?



Hälsningar, Mandy

2010-11-24 @ 00:00:33
Postat av: Kaninfamiljen

Men ush vilket dåligt mottagande ni fick! Jag skrev tidigare ett inlägg just om veterinärer och deras syn och erfarenhet vad gäller kaniner. Jag vet några bra i närheten av oss, vi bor mellan Stockholm och Uppsala. Men känner tyvär inte till några i era trakter. Hoppas Lukas fortsätter att krya på sig trots att veterinären inte hjälpte något!

2010-11-24 @ 00:07:25
URL: http://kaninfamiljen.se
Postat av: Stina

Hej Mandy! Kliniken i fråga är Falköpings smådjursklinik, skriver inte namnet på veterinären dock men tror inte det spelar någon roll vem man går till då hela stället verkade väldigt ålderdomligt



Kaninfamiljen: Ja det är inte så många veterinärer som har erfarenhet av kaniner tyvärr. Och uppsala är lite väl långt att åka till :( Men nu verkar Lukas vara bra igen, vet inte vad som var problemet men det är huvudsaken! Eftersom tänderna inte var akut heller så funderar jag på att åka till blå stjärnan i göteborg med honom, där vet jag iallafall att de är bra (det jag har sett hittills)

2010-11-24 @ 07:44:26
URL: http://tasseltassar.blogg.se/
Postat av: Mandy

Hej igen!



Vad bra att Lukas är bättre. Var också tvungen att hälsa på Bo Runsten med vår Brownie för han slutade äta. Orsaken var också taggar på ngn. backtand, pytteliten men det var nog tillräcklig att få honom sluta äta.



Har jobbat mycket kaniner när jag bodde i Berlin och gjort väldig goda erfarenheter med naturläkemedel för kaniner m.m. när det gäller mag-tarm-störningar.Vet inte om det finns saker som Fibreplex eller Rodicare Akut droppar här hos veterinärer. Tror nästan inte det men om det krånglar igen med Lukas så hör gärna av dig. Har alltid en liten djurapotek hemma och bor ju inte långt bort....



Har gjort goda erfarenheter med



wwww.husdjurshälsan.se



(mycket engagerad, kunnig och inte dyrt, dessutom goda öppetider även lördag utan extra avgift) och vet att Kristina på goteborgsdjurklinik.se har intresse för kaniner, men har inte gjort egna erfarenheter med dom än.



Falköping Djurklinik tänkte jag prova någongång vid ett icke-akut tillfälle, men nu ska jag struntar i det och åka direkt till Göteborg.



Krya på dig, Lukas!



2010-11-24 @ 10:26:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0