Animal transport and slaughter

Igår hade vi en föreläsning på engelska för ovanlighets skull, men föreläsaren kom också från...England tror jag! Hon föreläste iallafall om transport och slakt av djur, vilket var oerhört spännande och väldigt hemskt.
Vi fick se bilder och filmer på hur djuren hade det under transporten i vissa länder. Exempelvis kan får behöva transporteras i TJUGO dygn från Australien till Mellanöstern, många av fåren är döda när de kommer fram pga vätskebrist, stress, att de trampar ihjäl varandra m.m. Vi fick även se hur de i Egypten behandlar djuren som ska slaktas, de körde djuren på en öppen lastbil och när de ska av så knuffas t ex kon bara av och det spelar liksom ingen roll för dessa människor att djuret ramlar i gatan med huvudet före. Inne i slaktutrymmet så skär de av senorna på djurens bakben, för att de inte ska kunna röra sig.
Mycket hemskheter var det. Föreläsaren sa typ att man inte kan jämföra Egypten med Sverige för de har inte samma ekonomiska möjligheter till god djurhållning, men jag håller inte helt med henne. Jag förstår att de inte kan lägga pengar på att bygga fina ladugårdar och ge dom bra mat, när de knappt har råd med bostäder åt sig själva och det finns väldigt mycket fattigdom. Men såna saker som att misshandla djuren genom att kasta dom i gatan, skära av dom senor m.m handlar inte om fattigdom. Det är väl knappast billigare att knuffa av djuren än att fälla ner rampen och låta djuren gå av själva? Jag förstår faktiskt inte hur man som människa kan göra så mot ett djur, att klara av att höra det skrika av smärta för att det brutit ett ben under transporten men ändå piskas framåt för att gå in i slakthuset.
Sjukt, tycker jag. Vad tycker du?

Så, om du köper kött. Köp för guds skull svenskt kött åtminstone! Man kanske kan tro att danskt kött är bra, efetrsom det ligger så nära Sverige. Men dansk djurhållning är riktigt dålig, djuren är bara maskiner som ska producera. välfärd är inte speciellt viktig. Sveriges konventionella produktion (alltså inte ekologiska) är liksom bättre än Danmarks ekologiska produktion och det säger ganska mycket tycker jag....

Jag äter inte kött så jag behöver iallafall inte ha det på mitt samvete. Däremot dricker jag mjölk, äter ägg m.m så helt "fläckfri" är jag inte heller. Mjölkkorna transporteras också långa sträckor när det är dags för slakt och det är många gånger ett stort lidande för djuren då det är så stressigt, många djur i en lastbil, varmt m.m. Så att jag dricker mjölk bidrar till att fler mjölkkor måste användas och då måste även fler uttjänta mjölkkor slaktas.
Jag har inget emot att djur slaktas och äts upp, själva slakten lider djuret inte av om den går rätt till. Det är allt annat jag inte gillar, hur djuren behandlas på gårdarna, hur de transporteras m.m

Kommentarer
Postat av: Kanindagboken

Håller fullständigt med dig i allt du skriver. Om vi nu ska äta djuren kan vi inte ge dem ett drägligt liv och slut då? Måste vi plåga och förnedra dem?! Äter inte heller kött men dricker mjölk och äter ägg. Har funderat på att bli vegan men det är svårt.

2011-02-16 @ 23:51:05
URL: http://kanindagboken.blogspot.com
Postat av: Stina

Har också haft funderingar på det, men känner att det skulle försvåra så mycket. Tycker det kan vara tillräckligt svårt ibland att bara vara vegetarian, typ om man går på restaurang eller ska hem till någon och äta där. Jag tror inte jag skulle må så bra heller om jag var vegan, har en känsla av att jag skulle missa många viktiga näringsämnen som man får från mjölk t.ex och jag är ganska dålig redan som det är att äta ordentligt..

2011-02-19 @ 10:50:00
URL: http://tasseltassar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0