Gott nytt år!

Ja gott nytt år på er :-)

Idag fick Lukas och Manfred på prov flytta in i köket, får se hur det går iom att Manfred inte alltid väljer att gå på låda när han ska uträtta behov - men jag har inte gett upp ännu! :-)


Katterna tyckte att det var väldigt intressant :-)


Gjorde såhär med toalett och mat (så som i bild 1 med deras vanliga toalåda och höet enskilt bredvid var inte så smidigt, hö över hela golvet!!) - inte så snyggt kanske att ha höet i en gammal kattsandskartong men förhoppningsvis är det funktionellt iallafall ;) Ska köpa toalätt och ha i lådan också eftersom det inte hamnar "överallt" på samma sätt som gruset som liksom flyger med när de hoppar ut ur lådan :-)


Manfredsötnosen!


Deras "tjafs" som jag skrev om i ett tidigare inlägg, då de hållt på och jagat runt lite på varandra då och då, verkar som bortblåst! De kanske hade en fnurra på tråden, så där som det kan vara i relationer ;-).
Kaninfamiljen (www.kaninfamiljen.se) skrev att det var roligt att läsa om Lukas och Manfred, eftersom man alltid säger att hanar inte fungerar att ha tillsammans. Att sätta ihop Lukas och Manfred var lite av en chansning, Lukas bodde ensam eftersom honan Lilo som han fick en kull bebisar med inte ville veta av honom när han kastrerades för att de skulle kunna bo ihop. Eftersom Lukas är väldigt social av sig och tycker om sällskap så bestämde jag mig för att testa om han och Manfred kunde bo ihop, Manfred var åtta veckor när dom sattes ihop. Det har fungerat över förväntan sen dess, trodde nog innerst inne inte att det skulle gå så bra. Förutom deras lilla gnabb som varade under ett par veckor och som inte var speciellt allvarligt, så har det vart lugnt. Har aldrig ens sett dom rida på varandra i dominanssyfte så det verkar som att de matchar varandra väldigt bra. Nu är ju Lukas kastrerad - hade han inte vart det hade jag itne vågat sätta ihop dom alls men även kastrerade hanar brukar vara svåra att ha ihop. Nu är Manfred sex månader och han har blivit könsmogen, så jag tror inte att det kommer uppstå bråk mellan dom för då borde det ha blivit det redan tidigare när han blev könsmogen. Men kommer ändå kastrera honom för att minimera risken, och kanske blir han bättre på att använda lådan och blir lite lugnare :-)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh vad mysigt att de blivit frigående!



Det verkar fungera mycket bättre för er än för oss att ha kaninerna tillsammans, här hemma är det tvärstopp. Jag vågar inte sätta ihop dom igen eftersom de slåss på liv och död ser det ut som. Efter Kiddos komplikationer hos vetten så har jag svårt att övertala mig själv till att kastrera Nova, eftersom de är kullsyskon och det kan vara genetiskt...



Vi får se vad som sker.

2011-01-10 @ 21:53:43
Postat av: Kaninfamiljen

Oj, namn och adress föll bort ovan.

2011-01-10 @ 21:54:18
URL: http://kaninfamiljen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0