Höproblematik

Det här med djurens (2 kaniner och 2 marsvin) är ett ständigt återkommande problem i denna lilla familj. Vi köper hö från djuraffären, en säck på 2,8 kilo kostar 75 kronor. Det går åt lite mer än fyra såna säckar på en månad, så det blir mer än 300 kronor. Jag tycker det är helt sjukt hur en så billig produkt kan bli så dyr, för hö är billigt egentligen. Det brukar kosta 2 kronor för ett kilo så den säcken kostade nog ungefär 6 kronor för djuraffären i inköpspris, förstår inte hur de kan ta såna priser då.
300 kronor kanske inte låter så mycket, men tillsammans med allt annat som ska köpas så blir det en del kostnader för djuren. Förr kunde jag få hö gratis, av min farmor som hade bondgård med kor så då kunde vi bara åka dit och hämta det. Men nu har hon inte kvar gården längre tyvärr...har försökt att få tag på någon bonde som kan sälja hö, jag är alldeles för feg för att ringa så jag har bara mailat eller smsat men har inte fått något svar överhuvudtaget.

Ja tråkigt är det, men som det ser ut nu så går det inte att komma ifrån heller för de behöver ju sitt hö. Önskar bara att vi kunde få tag i det billigare på något sätt!

Kommentarer
Postat av: Kaninfamiljen

Vi har precis samma problem! Lyckades hitta en trevlig bonde som körde hem 4 små balar till oss. Han sa att det bara var att ringa när vi ville ha påfyllning, men nu när höet tog slut svarar han inte mail och jag har tyvär tappat bort telefonnumret. Tycker också att det känns obehagligt att ringa till vilt främmande människor, många vill ju inte sälja när det rör sig om så små kvantiteter...



För oss blev det panik och då beställde vi från Foderbud.se De var schyssta och kom ut med höet till oss samma kväll. Men 500 spänn för 4 säckar hö känns ganska saftigt. Bra hö och så, men i alla fall. Vi betalade bara 200 spänn inklusive hemkörning när vi köpte från bonden och fick vi ju massor av hö.

2011-01-12 @ 11:00:19
URL: http://kaninfamiljen.se
Postat av: Sandra

Ta kontakt med ett stall eller en bonde. man brukar kunna köpa en bal billigt och den räcker ju längre än en påse hö =)

2011-02-12 @ 14:10:44
URL: http://malmberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0